jump to navigation

MEMPERKASAKAN JIWA & CINTA DALAM PERJUANGAN January 4, 2011

Posted by hafizuddins in Idealis, PUSMAL Universiti Malaya.
trackback

Buat tuhan pencipta seluruh ‘alam dan tiada bertepi. Junjungan tercinta yg membawa berita gembira buat umat manusia, keluarga baginda, shbt2, tabi’ tabi’n dan seterusnya ulama’ yang meneruskan perjuangan suci hingga ke akhir-Nya.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Sahabat-sahabat,hadirin yang saya hormati sekalian.

Kali pertama terpandang wajah saya, ramai yang beranggapan “ Abang ini Bangladesh ke ape?”. Maaf saya katakan abang dan kawan-kawan dari Aquasympreneur  adalah hasil didikan PUSMAL, Universiti Malaya. Kami tidak gentar dalam perjuangan. Berpanas, berpeluh, bermandi hujan, memecah gelora laut dan sebagainya kerna kami semua yakin agenda Ekonomi Ummah yang perlu dilaksanakan. Siapakah yang akan melaksanakan?Pasti kami yang akan melaksanakan. Adakah hadirin, adik-adik ingin bersama kami dalam berjuang?

Hadirin yang dihormati,

Suka disini saya berkongsi sepotong ayat Al-Quran dari surah Al-Baqarah : 249, “Orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Allah, berkata: “Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.”Ayat ini sebenar menceritakan peperangan antara thalut dan jalut namun ayat ini menunjukkan kekuatan orang beriman biarkan pun kecil dari segi kuantiti tetapi mempunyai lebihan berganda dari segi kualiti. Ayuh, adik-adik hadirin mari sama-sama kita berjuang.

 

Secara ringkas projek Aquasympreneur telah bermula pada April 2009.

  1. Taklimat Aquasympreneur & Pakatan Simbiotik ( April 2009)
  2. Perasmian projek Aquasympreneur oleh Dato’ Khaled Nordin ( Julai 2009)
  3. Latihan bersama jabatan Perikanan di Tg Demong Terengganu (Ogos 2009)
  4. Taklimat & Mobilisasi pakatan simbiotik
  5. Latihan Perikanan di Pulau Smpg Tiga Langkawi(Okt-Nov 2009)
  6. Latihan Berenang di Wisma Renang MBPJ ( Disember 2009)
  7. Latihan untuk bisnes bersama Kims Fish Farm di Pasir Gudang (Disember 2009- Feb 2010)
  8. Perasmian Penutup Latihan Aquasympreneur oleh Dato’ Menteri KPT
  9. Pre-Mobilization Aquasympreneur di Universiti Malaya ( April 2010)
  10. Projek bermula mengikut Divisyen (April 2010)

Divisyen Aquasympreneur bermula di Pasir Gudang, Langkawi, Bidor, Pulau Sayak dan Pangkor. Kesemua divisyen ini memerluka komitmen yang tinggi.

Siapa kata kami yang sertai projek ini tidak mempunyai peluang perkerjaan kerna pandangan itu dangkal dan meleset sekali. Ada dalam Aquasympreneur telah menjawat jawatan Jurutera, Kontraktor, Pegawai kerajaan dan guru. Namun kerna perjuangan agenda ekonomi ummah kita dapat bersama dan ketepikan jawatan yang disandang. Saya sendiri pernah dilamar menjadi pegawai CIMB, dan sebelum ini mengajar di Masjid Negara. “ bersusah dahulu bersenang senang kemudian”. Saya kini beranggapan orang melayu harus berubah  dari kelompong bergantung harap atau bekerja  kerajaan ke[pada bekerja sendiri.  Anda semua mampu berdikari (berdiri di atas kaki sendiri). Siapa kata bekerja sendiri tidak boleh hidup? Saya rasa bekerja sendiri kita boleh menilai keberkatan rezeki dan nilai sejauh mana kebergantungan kita kepada Allah swt.

 

Hadirin sekalian,

Saya rasa bersyukur kerna mendapat bimbingan dari Universiti tercinta, Universiti Malaya. Seringkali ” UM is One” sentiasa bermain di kotak pemikiran saya. Semasa di UM dulu saya sering mencari peluang untuk membantu UM dan ingin faedah bersama atau simbiosis dari UM. Di sini saya berharap kepada En Ab. Azid selaku Pengarah PUSMAL member peluang kepada usahawan yang lahir  dari PUSMAL untuk  mendapatkan pembiayaan serta peluang untuk melanjutkan pelajaran di Universititercinta ini. Saya sendiri rasa terpanggil untuk bersiap siaga berjuang dalam Bisnes serta Belajar bagi meningkatkan kualiti usahawan dan diri. Siapa kata, orang yang busuk-busuk dengan tidak mempunyai Degree,Master mahupun PHD. Saya ingin buktikannya. Diharapkan PUSMAL dapat member peluang ini. Setahu saya, UPM telah menyediakan untuk individu yang menjalankan perniagaan tertentu bagi mendapatkan Master dan PHD. Bagi pekerjaan seperti  kami ini, membuat kerja-kerja yang sama berulang kali akan membantut pemikiran. Jadi dengan penerapan nilai keilmuan dan pengurusan akan menjaga status graduan pada tahap yang terbaik. Kami bukan buruh, tapi kami telah merasainya. Adakah hadirin sekalian sanggup terima cabaran saya?

Adik-adik yang saya kasihi,

Perniagaan mempunyai naik turunnya. Ada susah ada senangnya. Tidak mudah sebenarnya. Tetapi ia akan mematangkan fikiran dan mandiri hidup kita sebaiknya. Saya selalu mengkaji kaedah-kaedah perniagaan walaupun saya bukankah ahli dalam fakulti perniagaan. Banyak karya barat seperti Adam Smith, Fa Hayek sehinggakan cerpen-cerpen  liberalisasi ekonomi telah saya baca. Contohnya karya Federic Bastiat berjudul The Candlemaker’s Petition yang menceritakan semua pembuat lilin mauhupun lampu member petisyen kepada Matahari. Ini sedikit sebanyak menunjukkan “Pasaran Bebas” atau dalam kata yang menyedapkan hati “ Economic Harmonies” . Kebebasan ini adalah anjuran liberal kepada Kapitalisme yang mempunyai daya saing yang tinggi. Tetapi apakah kaedah ekonomi anjuran Islam? Saya meneliti Pakatan Simbiotik PUSMAL kearah mengintegrasikan positif Kapitalis dan Koperasi yang akan melahirkan ekonomi ummah yang harmoni.Insyallah kami, Aquasympreneur akan membantu PUSMAL untuk membuktikan teori pakatan Simbiotik ini dengan menjauhkan unsur kapitalis yang negatif bersifat monopoli kepada kesejagatan bersama dan unsur koperasi yang tidak agresif kepada lebih berdaya maju.

Hadirin yang dihormati,

Saya yakin dan percaya, selepas kita bersungguh-sungguh berusaha, berdoa dan tawakkal . Insyallah pasti Allah member sinar-Nya yang gemilang di hadapan sana.Cuma kita, sanggup atau tidak memikul beban agenda Ummah membawa Islam terkedepan dalam semua aspek. Kita telah ditindas kerna kurangnya ilmu dan kekuatan dari segi ekonomi. Umat Islam selalu berbangga dengan sejarah lampau  dengan menguasai 2/3 dunia. Kita hanya memandang belakang tetapi tidak mempunyai penetapan visi&misi untuk masa depan lebih baik. Saya suka disini untuk kita fikirkan, “Apakah sumbangan anda kepada Islam?Adakah ISLAM eksklusif untuk diri semata-mata atau untuk rencana bersama?”. Ayuh sama-sama kita berjuang.Salam Perjuangan.

Teks  diatas  adalah ringkasan ucapan yang diberikan semasa Progam Kursus Asas Keusahawanan Siswa (KAKS). Universiti Malaya.

1/1/11

Teratak Malaya, Janda Baik Pahang.

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

  • Recent Posts

  • Top Posts

  • Archives

  • Blog Stats

  • Wacana Ibadah dan Ukhuwah

